Stacja kolejowa w Buku została przebudowana w ramach w ramach modernizacji zachodniego odcinka linii kolejowej nr 3 (Poznań Główny – Kunowice) w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ze stacji korzysta ok. 2 tys. podróżnych w ciągu doby. Obecny tunel na stacji ma ok. 25 m długości. Zgodnie z podpisanym porozumieniem przejście podziemne na stacji kolejowej Buk (linia kolejowa Poznań Główny – Kunowice, nr 3) zostanie rozbudowane. Tunel połączy miasto z południową częścią gminy i będzie prowadzić od strony ul. Kolejowej w kierunku miejscowości Dobieżyn.
Dzięki inwestycji, jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podróżni łatwiej skorzystają z kolei – rozbudowany tunel umożliwi bezpieczne i sprawne dojście na pociąg z południowej części stacji. Mieszkańcy wygodnie dotrą do wybudowanego przez samorząd centrum przesiadkowego. Rozbudowany obiekt będzie dostępny dla wszystkich podróżnych, także dla osób mających trudności z poruszaniem się. W podpisanym porozumieniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Urząd Miasta i Gminy Buk zadeklarowały współpracę przy realizacji inwestycji. Przedsięwzięcie – szacowane na ok. 5,5 mln zł (netto) – zostanie sfinansowane w połowie przez zarządcę infrastruktury kolejowej oraz samorząd. PLK S.A. określą także niezbędne parametry i wydadzą warunki techniczne dla rozbudowy przejścia oraz zadeklarowały bieżącą współpracę przy prowadzeniu postępowania przetargowego, do ogłoszenia którego zobowiązała się gmina.
– Przyjęte porozumienie to efekt podpisanego w lutym br. listu intencyjnego, w którym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadeklarowały wolę współpracy z samorządem przy rozbudowie przejścia podziemnego na stacji Buk. Dziś stawiamy kolejny krok i potwierdzamy te zamierzenia, bowiem pozytywnie patrzymy na inicjatywy, które korzystnie będą służyć podróżnym – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Po przygotowaniu dokumentacji projektowej możliwe będzie wskazanie szczegółowych rozwiązań dla planowanej rozbudowy przejścia podziemnego, która – na obecnym etapie – szacowana jest na ok. 5,5 mln zł (netto).
PKP-PLK