5

Nowe wiadomości

Na liście najważniejszych oczekiwań kierowanych przez samorządy do ministrów Donalda Tuska, obok zmian w zakresie uzyskiwania dochodów, zwłaszcza uczciwego podziału tych z podatku PIT, jest nowe i lepsze finansowanie edukacji poprzez zwiększenie subwencji oświatowej. Szacuje się, że większość gmin w kraju musi pokrywać ze swojego budżetu ponad 50 proc. kosztów utrzymania szkół podstawowych.

Pierścień Rowerowy wokół Poznania to jedna z najciekawszych tras z jakiej mogą korzystać pasjonaci dwóch kółek. Szlak biegnie przez tereny powiatu poznańskiego, łącząc najciekawsze miejsca regionu, takie jak: Zamek w Kórniku, Pałac w Rogalinie, Rogaliński Park Krajobrazowy, Wielkopolski Park Narodowy, Jezioro Kierskie i Lusowskie, Puszczę Zielonkę, Owińska, Park Krajobrazowy Promno, Sanktuarium M Maryjne w Tulcach. Zapraszamy na wycieczkę.

Projekt „Nowe Perspektywy” realizowany jest przez Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu od początku 2023 roku. Jego celem jest aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, zarejestrowanych w Urzędzie, o mieszkających na terenie miasta Poznania oraz powiatu poznańskiego. „Nowe Perspektywy” nakierowana są przede wszystkim na pomoc osobom pozostającym w trudnej sytuacji zawodowej. W szczególności wspierani są długotrwale bezrobotni, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami oraz z niskimi kwalifikacjami zawodowymi.

8. Jesienny Rajd Pojazdów Zabytkowych

8. Jesienny Rajd Pojazdów Zabytkowych

„Babie Lato z zabytkami” – taką nazwę nosił 8 Jesienny Rajd Pojazdów Zabytkowych, który odbył się 13-15 października. Trasa przebiegała także przez Poznań oraz gminy Komorniki i Dopiewo, które podobnie jak miasto były partnerami imprezy.

Organizatorem była Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Wielkopolski. Zapisało się ponad 50 załóg z całej Polski, m.in. z odległych Białegostoku, Wrocławia, Olsztyna oraz z bliższych miejscowości, a nawet całkiem nam bliskich, takich jak Rosnówko, Komorniki Plewiska. Zgodnie z regulaminem pojazdy nie mogły mieć mniej niż 30 lat. W tym miejscu warto przypomnieć, że obecny rok jest szczególnym momentem dla Automobilklubu Wielkopolskiego i tego typu wydarzeń. Organizacja obchodzi 100-lecie działalności a 50-lecie Komisja Pojazdów Zabytkowych

Jesienny Rajd zaczął się w Będlewie

Rajd rozpoczął się w piątek 13 października w Pałacu w Będlewie. Uczestnicy mogli nie tylko zabytkowy pałac, ale także spędzić czas przy wspólnym grillu. Sobota była już dniem typowo rajdowym. Załogi wyruszyły na trasę z pałacu, zaliczając po drodze punkty kontrolne: pałac Sapowice, Chomęcice, Dopiewo, Palędzie, Centrum Tradycji i Kultury w Komornikach, Szreniawę, Wiry. Kończyły rajd na mecie na Łęgach Dębińskich.

Jesienny Rajd to sprawdzian motoryzacyjnych umiejętności

Załogi podczas rajdu wykonywały próby oceny techniki jazdy – OTJ, zręcznościowe i sprawdzające wiedzę, pokonując punkty kontroli czasu i punkty kontroli przejazdu. Trzeba było naprawdę uważać na drogę, aby poprawnie wypełnić Kartę Drogową – czyli m.in. zaznaczyć, gdzie znajdowały się obiekty pokazane na fotografii, tabliczki z cyframi bądź literami na trasie rajdu i wpisać w odpowiednie pole na Karcie. W CTK znajdował się punkt zręcznościowy polegający na pokierowaniu przez „pilota” osobę z zawiązanymi oczami, aby doszła do tablicy z tarczą i wbiła w sam środek szpilę. Za współpracę przyznawane były punkty w zależności od celności trafienia.

Motoryzacyjne skarby na Jesiennym Rajdzie

Najstarszym pojazdem w rajdzie był zabytkowy Ford A z 1930 r. prowadzony przez parę Bonnie i Clyde, którzy strojami dopasowali się idealnie do swoich rajdowych imion. To był ich piąty rajd, a pochodzą właśnie z naszej gminy. Najmłodszy pojazd to Porsche 911 z 1993 roku. Także wśród uczestników przedział wiekowy był bardzo szeroki – najmłodszy uczestnik miał 9 miesięcy, najstarszy niecałe 80 lat. Na trasie można było spotkać wyróżniające się żółtymi tablicami rejestracyjnymi takie samochody, jak: Cord 810, Buick, MG, Peugeoty, Mercedesy, Fiaty, Trabanty, Wartburgi, Jeepy, Nysy, Volvo, Jaguary, Stary, Warszawy, Saaby, Volkswagen Garbus, Fordy, Reliant Scimtar GTC, Triumph Herald. Załogi też prezentowały się barwnie i kolorowo, dopasowując stroje do epoki pojazdu, bądź jego przeznaczenia. Odwiedzali nas zarówno ludzie z lat 60., dzieci-kwiaty, cowboye, jak i lekarze, wojskowi, mechanicy, wszyscy z uśmiechami na twarzach mimo chwilowo niesprzyjającej pogody. Po emocjach rajdowych wszyscy zawodnicy wieczorem uczestniczyli w przygotowanym przez organizatorów Balu Komandorskim.  

Tekst i zdjęcia: Kacper Wójcik